Wednesday, May 28, 2014

Syukur

Bismillahirrahmanirrahim..

Ni nak cerita pasal popularity. Kita manusia, mesti seronok kan bila famous, jadi popular gitu. Ramai orang kenal. Ni ada idea nak cakap pasal ni sebab adik saya sibuk nak call Anna Khayalan dan Aizat SkullSulivan tu melalui apps HYYPME. Haha.. Pastu bila diorang answer call dia, wahh,, bukan main seronok sekali dia. Siap repeat dengar banyak kali. Kecoh ar.. Haha..

Kadang-kadang bila difikirkan balik, buat apa nak kejar popularity kan, sebab dia dengan kita sama je. Manusia biasa jugak. Dia ada mata, ada rambut, sama macam kita yang tak BERAPA NAK POPULAR sangat ni kan. Tengok Siti Nur Haliza, Siti Saleha semua tu, diorang kan popular. Sometimes kita pon mesti nak jadi popular macam diorang kan. Tak pe, manusia semua ni ada kelebihan dia tersendiri. Mereka dianugerahkan bakat yang luar biasa sampai diketengahkan ke media. Kita ada jugak, cuma tak diketengahkan ke media. Sebab tu orang tak tahu. Bakat menulis, bakat make up, bakat memasak.. Haa, semua tu bakat ok.



Tapi mesti kita tak perasan, yang macam saya cakap tadi, semua manusia ada kelebihan dia tersendiri. Kita tak sedar akan kelebihan diri kita. Kita selalunya nampak kelebihan orang lain, yang kita punya tak nampak. Haa, mula lah ada orang yang bersedih duduk kat tepi katil nangis sorang-sorang sambil tumbuk-tumbuk lantai. "Kenapa aku tak guna? Kenapa aku tak jadi macam Aminah tu, dah lah pandai, cantik, putih? Kenapa aku selalu dipulaukan?"Persoalan-persoalan macam ni lah yang menyebabkan kita kufur ni'mat tau.

Jangan lah kita persoalkan apa yang dianugerahkan pada kita. Itu rezeki kita. Yang itu pulak rezeki mereka. Syukurlah dengan apa yang ada pada kita. Ingat, rezeki, jodoh, ajal semua dah tertulis untuk kita. Allah Maha Mengetahui atas segala perkara. DIA pasti anugerahkan kita semua ini dan itu dengan hikmah nya yang tersendiri. Kita je yang tak tahu. Ingat! perancangan Allah sangat lah cantik.


Kadang-kadang ada orang yang dapat straight A's masa SPM, tapi kat U tak dapat nak score pulak.

Kadang-kadang ada orang yang baru je dapat gaji, tapi malam tu, ada kecurian di rumahnya dan duit gaji dia habis dikebas pencuri.

Kadang-kadang ada orang yang cantik rupa paras, tapi disebabkan Allah berkehendak, maka tiba-tiba dia terlibat dalam accident ringan, tapi muka dia habis teruk sebab luka accident tersebut.
Jadi, rezeki kita ni tak menentu. Ada kalanya kita ada kat atas, ada kalanya kita berada di bawah. Tapi di dalam semua situasi tersebut, kita diarahkan oleh Allah SWT untuk sentiasa bersyukur. Sentiasa berbuat baik pada orang lain. Sebab ini hari dia. Mana tau esok-esok hari kita pulak. Kita tak tahu.

Wassalam.. [...]

3 comments:

  1. Setuju sangat! Kena sentiasa bersyukur sebenarnya kan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul betul. You get the point. After all those things we faced, kita kena syukur. Allah is the Most Knowing. :)

      Delete
  2. wah..suke sangat entry ni!!! betui betui betui..kite kena bersyukur!! haha

    ReplyDelete

 
Blog 100% edited and touched by CIK LIMEGREEN