Sunday, June 15, 2014

Jalan-jalan di Putrajaya

Bismillahirrahmanirrahim
Allahumma Solli 'Ala Sayyidina Muhammad, Wa 'Ala Aalihi Wasohbihi Wasallam

Fuhh,, lately panas sungguh ye dunia. Barangkali disebabkan oleh fenomena El-Nino yang dihebahkan di Buletin Utama tempoh hari. Masha Allah.. Bila difikirkan balik, mesti ini semua merupakan peringatan Allah kepada semua manusia. Especially to Malaysians lah kan, sebab panas ni di Malaysia kan. Negara lain tak tahu lah. Allahu Akbar..

Semalam 14/6/2014. Tarikh adik saya dilahirkan ke dunia yang serba banyak penipuan dan helah ni. Bukan main seronok dia. Seminggu sebelum tarikh kesukaan dia tu, dia asyik ingatkan orang je mengenai hari jadi dia. Haha. Siapa tak seronok ye tak? Pastu mak cakap, "Sepatutnya kau yang bagi hadiah kat mak did.. Mak yang sakit-sakit lahirkan kau". Pastu Aidid cakap, "Alah .. tak ada hadiah.. (jawab sengih-sengih).. Kitaorang tak sambut beria pon. Just makan kat luar. Kat Putrajaya je pon.


Makan-makan. Lepas makan, kitaorang jalan-jalan kat Putrajaya tu. Plannya, mak nak pergi pesta bunga tu, apa entah nama dia. Alah, yang kat Presint 4 tu. Kan. Mak saya memang minat pokok bunga. Baru-baru ni, minat orchid membuak-buak. Banyak dah pokok orchids kat rumah saya. Rupanya cantik jugak pokok orchid ni kan. Selama ni buat tak tahu je akan kecantikannya. Ok, sampai-sampai je kat pesta bunga tu, uhh, bukan main panjang beratur nak masuk tu. Cuaca memang panas lah time tu. Berpayung. Berpeluh. Pastu, tak jadi masuk sebab malas. Haha..


Pastu ayah bawak pusing Putrajaya. Pastu saya tanya lah adik saya.
Saya: Aidid, cantik tak Putrajaya?
Aidid: Cantik.
Saya: Ye lah, Putrajaya ni kan Tun Dr. Mahathir yang tubuhkan.. Mesti lah cantik.
Aidid: 'diam' 
Tak sangka, dulu Putrajaya ni hanya estet je. Banyak pokok kelapa sawit. Tapi dengan adanya idea yang hebat, minda yang ligat lagi genius anugerah Allah, Masha Allah, maka wujud lah Putrajaya yang sungguh indah dan moden. Memang terpegun tengok Putrajaya. Maklumlah, dah lama tak jejakkan kaki di Putrajaya ni. Selalunya mak dengan ayah je pergi berdua. Anak-anak malas nak berjalan. La ni baru lah rajin nak berjalan.

Ok, wasallam.
Salam sayang,
Azwa


No comments:

Post a Comment

 
Blog 100% edited and touched by CIK LIMEGREEN