Sunday, July 21, 2013

Nasihat pendek-pendek

Assalamualaikum.. (Jawab jangan tak jawab, WAJIB) Salam fasa ke-2 Ramadhan.
Ok, makan lauk apa buka tadi? Mesti sedap kan. Mesti buka dengan family tercinta kan. Tapi saya di sini, walaupun almost everyday I makan lauk buka sama je (sampai macam dah naik jemu), walaupun hanya makan bersama kawan-kawan, saya tetap bahagia. KERANA IT IS RAMADHAN. BULAN KEBERKATAN. ALHAMDULILLAH. 

Ok, I have no rigid topic to be written here. So, cerita campur-campur je lah malam ni. Macam rojak. Firstly, I want to talk about FRIENDSHIP. Kita as a human, mesti perlukan at least seorang  kawan untuk kita luahkan apa-apa lah, yang kita rasa nak luahkan. Betul tak? Ye lah, cuba bayangkan, hidup kita ni xde sapa2, mesti sunyi gila. Boleh jadi gila. x.x So, saya percaya, korang mesti ada ramai kawan kan. Oleh yang demikian, dah ada kawan tu, bersyukur lah ye.
Allah datangkan kawan kepada kita sebagai tanda Allah sayang pada kita. Allah kasih pada kita. As we know, everything happens for a reason. Kalau kita fikir deeply, actually, banyak sangat hikmah Allah datangkan kawan kepada kita. Saya highlight sikit je lah kat sini. Pertama, Allah nak kita belajar cara kita menghormati kawan kita, regardless of their attitude, background and religion. And the second one, Allah nak uji kesabaran kita dalam mengharungi liku-liku persahabatan ni. So, fikir-fikir kan lah.

The second topic, I would like to write about TAMAKNINAH. Tahu x apakebenda Tamakninah ni? Pada yang tak tau, Tamakninah ni ada dalam rukun solat. Tapi, from my observation lah, saya tengok ramai yang tak take it as a serious matter. Padahal, Tamakninah ni ada dalam rukun solat kot. Tertinggal salah satu, boleh jadi tak sah kan (mohon dibetulkan kalau salah). Tamakninah ni dilakukan selepas rukuk dan sujud. Ia bermaksud berhenti sebentar. Daripada sumber yang pernah saya baca, berhenti tu, paling sekejap, setakat kita boleh baca subhanallah (dalam hati). Siapa yang tak Tamakninah, dia dikira mencuri dalam solat, kerana tidak rukuk dan sujud dengan sempurna. So, lepas ni, pada yang baru tau, sila lah buat tamakninah ni. Ok..
Ok, I think itu saja kot. Bajet cakap tadi macam nak tulis banyak cerita je kan. Hangat-hangat tahi ayam je tu. Hehe.. Ok, Selamat berpuasa. Selamat berpesta 'ibadah. Wassalam. 



No comments:

Post a Comment

 
Blog 100% edited and touched by CIK LIMEGREEN