Thursday, June 26, 2014

Hikmah saya diletakkan di UIA Gombak

Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillahi Rabbil 'Alameen.. 

Dalam previous entry, saya ada cakap yang saya dah safely arrived at UIA Gombak. At first, memang saya rasa macam, ishh,, kenapa lah saya kena ambil short sem ni? Time kawan-kawan aku tengah menikmati cuti yang sangat lama, aku kena belajar. Tak aci ar diorang dapat beRamadhan kat rumah. Aku? Ishhh! Keluh saya dalam hati. Amboi Azwa kuat mengeluh rupanya. Banyak sangat syaitonir rojim masa tu. Astahfirullah..

Tapi, betapa saya ni sangat pelupa, sangat suka bertindak melulu tanpa memikirkan akan hikmah yang Allah letakkan saya di UIA. Hmmm, Azwa oi Azwa, apa lah nak jadi dengan kau ni kan. Allah dah kasi banyak sangat nikmat, dan nikmat yang bakal kamu dapat di UIA, tapi boleh pula kamu ni mengeluh. Azwa Azwa. Menyesal.

Tapi sekarang ni, Alhamdulillah, saya dah dapat hikmah saya berada di sini. Ya Allah,, terima kasih. Allahu Akbar. Allah takkan bagi kesusahan kepada kita beyond kita punya kemampuan. Percayalah! Sungguh, hanya pada-Mu aku memohon keampunan, perlindungan dan segalanya. Allah.. 


Di sini, di UIA yang penuh barakah ni In Sha Allah, Allah menganugerahkan saya foreigner lecturers. Yang sorang dari Uganda bernama Ustaz Kabuye Uthman, dan sorang lagi Ustaz Adil Khan dari Pakistan. Masha Allah. Mereka sangat.., ermm, tak tahu nak describe macam mana.

Ustaz Kabuye Uthman ni, Masha Allah, Subhanallah, banyak sangat ilmu dia. Tak kurang juga pengalamannya. Nampak kelihatan baru usia 30 lebih, (tapi tak tahu lah kalau dia nampak muda), memang, banyak ilmunya. Nampak macam seorang hafiz Al Quran. Masha Allah. Macam mana eh nak cakap, ermmm,, entah lah, bila Ustaz Kabuye Uthman ni lectures kat kami students dia, entahlah, saya rasa macam lain tau. Seolah-olah dapat merasakan setiap patah kata Ustaz Kabuye Uthman menusuk kalbu, setiap patah kata dia menyentuh hati saya. MashaAllah. Nikmat yang sungguh besar. Kadang-kadang, at the time he lectures, tiba-tiba saya tersedar akan kesalahan dan kesilapan saya. Boleh megalirkan air mata you all..

Ustaz Adil Khan pula, masha Allah, ilmunya juga banyak. Beliau banyak mengingatkan kami supaya membaca Al-Quran. Kalau boleh, baca sekali terjemahannya. Baru dapat mendalami setiap bait kata-kata mulia lagi suci dari Allah. Al-Quran mukjizat terbesar Nabi kita yang mulia Nabi Muhammad S.A.W dan Al-Quran mampu memberikan kita syafa'at di akhirat kelak. Dan pasti, Akhirat itu lah kehidupan sebenar yang kita tuju dan kehidupan yang kekal abadi. 

Bakal menjalani Ramadhan di UIA ni merupakan anugerah yang tak ternilai bagi saya. Sebab apa tau. Sebab ramai seniors dan lecturers cakap, Ramadhan di UIA Gombak ni, memang rasa sangat. Faham tak?? Hehe.. Alah,, rasa macam barokah dia.. Bila terawih tu, seniors lah yang cakap, saya tak rasa lagi, diorang cakap, kalau terawih kat masjid UIA ni, rasa macam teringat kat Mekah. Wah. Sebab dengan environment nya yang penuh dengan foreigners dari bermacam-macam negara. Maklumlah, universiti antarabangsa lah katakan. Bangga saya. Hehe. 


Tapi apa-apa pun, no matters where the place we celebrate Ramadhan, it will never give any mean if we do not strive to achieve the advantages in it. Rugi kan. Ramadhan merupakan hadiah dan peluang untuk umat Islam menggandakan pahala.

So, selamat berpesta ibadah kepada saya dan seluruh umat Islam. 

3 comments:

 
Blog 100% edited and touched by CIK LIMEGREEN