Saturday, December 28, 2013

Our lives are still ongoing.

Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah, kita masih lagi dipinjamkan nafas yang sementara ni oleh Allah yang Maha Berkuasa lagi Maha Pemurah. Subhanallah.

Kita hidup ni, ada masanya kita happy, sedih, gelak ketawa, kecewa, macam-macam. Setiap orang mesti laluinya. Cuma caranya je yang berbeza. Lain orang, lain rasa, lain cara hidup. Tapi selalunya, manusia ni happy. Bila happy ni, kita rasa, wah, bahagianya... Rasa macam dunia ni kita yang punya. Rasa macam x nak bagi "bahagia" kita tu kat orang lain. Biar kita je yang rasa.

Tapi, cuba kita muhasabah diri balik. Semua tu hanya sementara. Bahagia tu akan hilang. Sedih tu akan hilang. Bahkan, diri kita juga akan hilang. Hilang dari dunia sementara ni. Masha Allah. Astaghfirullah Al-'Azim.. Dah berapa lama dah, kita lupa. Leka. X pernah nak cuba muhasabah. MATI ITU PASTI. PASTI. 

Kadang-kadang, terlintas kat benak saya, saya rasa macam tak guna semua kebahagiaan tu. Tak perlu semua kemewahan dunia. Tak payah nak susah-susah mencantikkan diri. Sebab semua tu hanya lah sementara. Sementara ye. Tapi, rupa-rupanya saya salah. Kehidupan ni semestinya ada peranan masing-masing. Manusia dihidupkan untuk menjadi khalifah. Untuk melaksanakan tugas-tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan. Sama lah juga seperti haiwan dan tumbuhan. Ada tanggungjawab masing-masing.


Ye lah, kita manusia. Manusia memang tak pernah terlepas dari buat kesalahan. Sebab tu lah Allah menganugerahkan kita akal fikiran yang memang tiada harga yang layak untuk diletakkan. Memang tahap infinity mahal. Bahkan lebih dari itu. Sebab tu lah, tak ada akal dijual di mana-mana kedai mahupun super store. Manusia sangat beruntung. Boleh berfikir. Lepas melakukan kesalahan, boleh muhasabah dan insaf. Siapa yang x memanfaatkan anugerah tu, memang tersangatlah rugi. *remainder utk diri sendiri jugak.. 

Jadi, sama-sama lah kita berubah ke arah kebaikan. Janji Allah itu pasti. Siapa yang beramal dengan segala arahan Allah dan meninggalkan larangan-Nya, pasti dia kan menemui kebahagiaan yang kekal abadi. Di Akhirat kelak. Masha Allah. Siapa yang x nak kan. So, keep on upgrading our imaan in every second. Go go chaiyok!! :)




1 comment:

 
Blog 100% edited and touched by CIK LIMEGREEN