Monday, December 3, 2012

Tengok perkataan kita!

Selamat malam dan selamat sejahtera ke atas kamu.

Ok, sekarang saya bukan nak join segmen, giveaway or anything else. No wonder lah kan, 2-3 hari belakangan ni saya asyik join segmen tak habis-habis. Perasan tak? Kalau tak perasan tak apa.. Rsrsrs.. Eh, tau x "rsrsrs" tu benda alah ape? Binatang apa "rsrsrs' tu? Hehe.. Tu bukan binatang, tu ialah gelak/ketawa.. Same with "haha" or "hehe" or "LOL".. Ok, paham.. Ok, before I begin my word, let us smile.. Plus, smile is one of charity..
Ok, sekarang ni actually saya nak cerita pasal jaga percakapan. Kita bukan perlu jaga pergaulan je, percakapan pun perlu tau. Pernah dengar tak peribahasa "kerana pulut santan binasa kerana mulut badan binasa? Mesti pernah dengar kan.. Popular kot peribahasa tu. Bukan apa, for example, disebabkan kerana mulut kita yang lancang berkata-kata tanpa memikirkan perasaan orang lain, satu hati akan pedih dan sakit. Mungkin kita tak perasan yang kata-kata kita ucapkan tu boleh menyebabkan rakan kita offended(terasa) dengan kita.


Ok, tak moh eh buat rakan kita menangis disebabkan kata-kata kita yang... ouch,, macam pedang.. Kata-kata ni kadang-kadang macam pedang tau.. Sangat tajam, sehingga boleh menusuk hati kawan kita. Maybe kawan kita tak cakap kat kita yang dia terasa dengan kata-kata kita.. Kesian kan kawan kita tu kan.. Bukan apa, I myself pon pernah juga menghadapi situasi begini.. Tapi mungkin juga kawan-kawan saya pernah juga terasa dengan kata-kata saya tanpa saya sedari. Maafkan saya ye kawan-kawan.. I am so sorry.

Ingat! Takkan setiap kali kawan kita menangis, kita kena belikan benda alah NI untuk pujuk kawan kita tu.. Bankrup lah macam ni kan.. Saya pun tak nak.. So, sekali lagi saya ulang, jaga percakapan. Peringatan ini juga saya tujukan kepada diri saya yang selalu lakukan kesilapan. So, from now on, let's think before we speak. To anyone, not just to our friends! Okay! And to the special person in our life that is our parents.
Thank you for all your kindness, my friends.. And thank you for reading my entry. Jazakallahu khoiron kasiro..


No comments:

Post a Comment

 
Blog 100% edited and touched by CIK LIMEGREEN