Monday, December 31, 2012

Ucapkanlah salam bila bertemu

Assalamualaikum..
Jawab jangan tak jawab, WAJIB!!

Kita sebagai orang Islam, bila je berjumpa, mesti beri salam kan. Nak masuk rumah pon sama. Nampak kan, cantiknya Islam ni, setiap kali berjumpa, mesti mendoakan antara satu sama lain. Subhanallah. Jadi sekarang ni, saya just nak share kan satu limu ni. Baca lah..

Kewajipan memberi salam

Dari Abu Hurairah R.A, Nabi Muhammad S.A.W bersabda,
"Apabila salah seorang kalian sampai di suatu majlis, hendaklah memberikan salam. Dan apabila hendak keluar, hendaklah memberikan salam. Dan tidaklah (salam) yang pertama lebih berhak daripada (salam) yang kedua." 
Dari Abu Hurairah R.A berkata, aku mendengar Nabi Muhammad S.A.W bersabda,
"Hak muslim ke atas muslim yang lainnya ada enam: Apabila engkau bertemu dengannya maka ucapkan salam, dia mengundangmu maka penuhilah undangannya...." 
1- Jika ada yang mengucapkan salam khusus kepada kita seorang, maka kita wajib menjawab salam tersebut kerana menjawab salam dalam situasi tersebut hukumnya fardhu `ain.

2- Jika salam diucapkan untuk suatu kelompok yang ramai, maka hukum menjawabnya adalah fardhu kifayah. Jika ada salah seorang dari kelompok tersebut telah menjawab salam yang diucapkan kepada mereka, maka sudah cukup, tak usah menjawabnya beramai-ramai. Cukup ada yang mewakili.

3- Hukum mengucapkan salam untuk orang perseorangan ialah sunnah muakkad (sunnah yang dituntut). Tapi jika untuk kelompok, sunnah kifayah. Sekiranya sudah ada yang mengucapkan, maka sudah cukup.
Dari Ali Bin Abi Talib, Nabi Muhammad S.A.W bersabda, "Sudah mencukupi untuk suatu rombongan jika melewati seseorang, salah satu drinya mengucapkan salam." 

1 comment:

  1. memberi salam juga scara tak langsung merapatkan hubungan kita sesama manusia

    ReplyDelete

 
Blog 100% edited and touched by CIK LIMEGREEN